Diabetische pedicure

 

Diabetische voetverzorging

Sinds 2008 ben ik een gediplomeerd pedicure, ook voor diabetes en ben ik aangesloten bij een branche organisatie ProVoet. Sommige zorgverzekeraars vergoeden een behandeling bij de pedicure tot een bepaald maximum bedrag per jaar. Informeer hierover bij uw eigen zorgverzekeraar.


Complicaties

Hoe langer u diabetes heeft, hoe meer kans u heeft op late complicaties. Problemen aan de voeten is er daar een van. Net als problemen met ogen, nieren, zenuwen of bloedvaten.

Gelukkig krijgt lang niet iedereen met deze complicaties te maken. Bovendien kunt u zelf een heleboel doen om klachten te voorkomen. En als het dan toch mis gaat, zijn de problemen meestal goed te behandelen.


Symptomen

De diabetische voet is onder andere te herkennen aan:

  1. Droge voeten of kloofjes.

  2. Minder gevoel in de voeten tintelingen of pijn; vaak koude voeten.

  3. Wondjes die moeilijk genezen en verkleuringen aan tenen of voeten.

Als u er op tijd bij bent en regelmatig laat controleren voorkomt u ernstige infecties, standafwijkingen van de voet en in het ergste geval zelfs amputatie van teen of voet.


Wanneer gaat een diabetespatiënt naar een pedicure?

Meestal als men last krijgt van kloven, eelt, likdoorns, blaren, wondjes of verkleuringen. Deze mogen zij nooit zelf behandelen. Een regelmatig bezoek aan de pedicure wordt in deze gevallen zeker aanbevolen.

Ook wanneer er geen klachten zijn, is het raadzaam toch enkele malen per jaar, preventief, voor een controlebehandeling naar een pedicure met de aantekening 'Diabetische Voet' te gaan. Het voorkomen van voetproblemen bij patiënten met diabetes is één van de belangrijkste taken van de gecertificeerde pedicure.


Voorkomen

U kunt veel zelf doen om klachten te voorkomen. Een paar tips:

  1. Bekijk uw voeten dagelijks. Let op genoemde symptomen en neem bij afwijkingen direct contact op met uw arts of podotherapeut.

  2. Verwijder eelt en likdoorns nooit zelf en gebruik geen likdoornpleisters.

  3. Draag sokken van goede kwaliteit, zonder dikke naden, plooien of strak elastiek.

  4. Loop niet op blote voeten en zorg voor degelijke (liefst platte) schoenen die goed passen. Koop nieuwe schoenen het liefst in de namiddag en loop ze voorzichtig in.

  5. Bewegen is goed voor de bloedsomloop, dus ook voor de voeten.

  6. Onderzoek de binnenkant van uw schoenen regelmatig op spijkertjes, steentjes of harde naden.

  7. Knip uw nagels recht af en niet te kort.

  8. Gebruik geen kruik in bed, neem liever thermosokken.

  9. Voetgymnastiek bevordert een gezonde bloeddoorstroming. Daarvoor bestaan eenvoudige oefeningen.

  10. Was uw voeten regelmatig, maar neem geen voetbaden. Vermijd extreme temperaturen. Droog de voeten goed en deppend af. Wrijf droge voeten in met dunne olie of geschikte voetencrème.

  11. Gebruik geen gaas en verband ter bescherming van uw voet. Dit zorgt voor te veel druk op bepaalde plekken in de schoen.


Schoenadviezen

In de loop van een mensenleven zakt de voet door daardoor wordt de voet langer en breder. Het volgende is daarom van belang:

  1. Laat uw voeten altijd opmeten bij het kopen van schoenen. Hierdoor voorkomt u dat u te kleine en/of te nauwe schoenen koopt

  2. Koop uw schoenen in de middaguren, dan zijn uw voeten meer opgezet en voorkomt het risico van het kopen van te kleine schoenen

  3. De hak moet breed en laag zijn (max. 2cm)

  4. De zool moet veerkrachtig, schokbrekend en warmte-isolerend zijn

  5. Koop schoenen van glad en soepel materiaal

  6. Let op dat er geen harde randen of naden in de schoenen zitten

  7. Koop bij voorkeur een schoen met een veter- of klittenbandsluiting

  8. Let er op dat de loopzool soepel, maar niet te dun is

  9. De tenen moeten voldoende ruimte hebben, zowel in de hoogte als in de breedte

  10. De hiel moet goed omsloten zijn

  11. Kousen en sokken moeten goed passen: zonder naden, draadjes of stoppen en zonder knellende boorden

AVG